tisdag 3 mars 2009

Positiv hjärntvätt - utan att tänka på en stor apelsin!

Läste i en löparbok som jag hade och där stod det följande:

Hjärnan har stora problem med ordet "inte". Gör ett litet experiment: slappna av och sätt dig med händerna i knät, ta ett par djupa andetag och läs följande mening: Jag får inte tänka på en stor orange apelsin. Slut ögonen - Vad ser du för ditt inre öga? Du ser garanterat en stor, härlig, solmogen apelsin! Denna mekanism avslöjar hur viktigt det är att tänka på sådant du gärna vill ha i stället för negativa budskap och förbud.

Man ska alltså undvika att tänka " Jag vill inte springa på ett felaktigt sätt", tänk i stället "Jag vill springa lätt och lekande".

Jag tycker det är väldigt viktigt att ha det här tänket inte bara inom löpningen, utan helt allmänt. Det som är aktuellt för mig är ju alla tentor som vi har. Jag har alltid tänkt att jag ska klara tentan och varit inställd på det, sen har det ju helt klart hänt att man har kuggat sig men då lär man sig bara något nytt. Jag ser inte det som ett misslyckande, jag ser det så att jag får läsa igenom det en gång till och få repetera ännu en gång. Jag hade inte läst och repeterat flera gånger om jag hade klarat tentan, får då vill man bara gå vidare med nästa grej. Med detta menar jag ju inte att man ska kugga på varenda tenta, det är ju klart att man vill klara alla tentor!




Fokusera på målet och inte på felen. Då kommer du komma långt!


Veckans ord: Tympanistisk

Dagen låt: The Cardigans - Erase/Rewind

Inga kommentarer: