tisdag 7 april 2009

Inredningsnörd...

Ja, jag är en inredningsnörd. Satt och åt med K på en restaurang idag, och då fick jag en massa idéer som man kunde göra där. Måla lite annat på väggarna bl.a. K bara skrattade åt mig när jag började berätta hur man skulle kunna göra. Men det gjorde jag med, för man kommer på sig själv att man kan se möjligheter på många ställen.



Är nu klar med allt skrivande på farmakologin i princip, är inte det lite väl tidigt? Vi är ju bara inne på andra veckan. Men det känns bara skönt.. får då kan man ta det lite lugnt dessa helgdagar också. Inte bara plugg men lite kommer det nog bli.



Har googlat runt lite på ordet "lycka" och hittade en artikel från SvD "Lycka är att kunna gilla läget - och sig själv"



- I lyckoforskningen kan man se vilka faktorer som rent statistiskt gör folk lyckliga. Det finns ingenting som tyder på att materiella ting skulle göra oss påtagligt lyckligare. Även pengar är ganska oviktigt för lyckan.



-Lyckoforskningen visar i stället att det är kärleken till en partner eller nära vänskapsrelationer som har störst positiva effekter på lyckan. Och att man i stort sett alltid mår bättre av att göra saker tillsammans med andra än på egen hand. Men i vårt samhälle finns det en klyfta mellan vad som faktiskt bringar lycka och vad vi föreställer oss ger lycka. - Det finns en perfektionism som målar upp en bild av vad lycka är. De bilderna är svåra att göra sig kvitt. Mycket kommer från reklamens värld. Där är alla vackra, har platta magar och lever i perfekta hem. Vi får för oss att vi behöver allt det där för att duga. Vi försöker fixa världen runt omkring oss - bostaden, prylarna, kroppen eller arbetet - så att den passar vår bild av lycka. Men perfektionismen är ett hinder som ger falska föreställningar om att vi skulle bli mer lyckliga om vi lyckas hitta det perfekta.



- Traditionella vishetsläror lär ut att det gäller att lära sig att gilla läget och sig själv. I stället för att försöka ändra på världen ska man ändra sin inställning till världen.



- Vi borde alla ha ett litet pling i huvudet och göra oss medvetna om hur vi mår i olika situationer. Det är viktigt att lära sig att bli varse vad man mår bra av och vad man inte mår bra av. Vi kanske kommer fram till att vi mår bättre på arbetet än hemma, eller att vi inte trivs så bra med vissa människor eller aktiviteter.



- Vi människor är målinriktade varelser. Det är meningskapande att vara på väg mot ett mål. Men när vi väl kommer fram så var det inte så märkvärdigt som vi trodde. Vi kanske måste lära oss att förstå att den största livskänslan är när man är på väg mot att förverkliga sina mål.



Den är artikeln fann jag väldigt intressant. Det intressanta är att många människor tror sig verkligen finna lyckan i allt materialistiskt. De ser inte vad det har framför sig utan bara söker, efter vadå kan man ju undra. Lyckan?



Allt handlar bara om vad man har för inställning till något, om jag t.ex har bestämt mig i förväg att den här föreläsningen kommer bli jätte tråkigt, det är väl klart den blir det då också! Om man går inte med intställningen att det kan nog bli ganska intressant och kanske har så höga eller dåliga förväntningar så kan det ju bli så mycket bättre.



Det här med att man måste lära känna sig själv, vad man blir lycklig av, och vilka som får en att mår bra är en viktig del tycker jag. Jag har inte varit den som har haft 50 vänner utan de vänner jag har är dem som står mig nära som verkligen betyder något, som jag vågar att lita på. Med all erfarenhet man har fått i livet hittills så har man insett att alla ytliga vänner var egentligen inget att ha, de riktiga vännerna står kvar och finns där för en.



Ja det här blev ju mer eller mindre en uppsats men det får ni faktiskt finna er i ni som nu läser, för jag tycker det är så intressant att prata om sådant här! Framförallt att skriva av sig sina tankar, och kanske får man en kommentar? Tycker det är dåligt med sånt hittills! Men vem vet? Någon kanske visar motsatsen någon gång..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äääntligen lite lycka!

blev glad av att läsa din blogg.. tack!

/A

Anna sa...

Nämen se där! En kommentar så trevligt:)